RSS
Facebook
Twitter

RSS not configured

Den senaste tiden har vi i medierna sett en hel del negativa reaktioner på hur spelbolagen riktar sin reklam och flertalet idrottsstjärnor har fått hård kritik för sina samarbeten med casinobolag – men de negativa vindarna kom komma att vända menar experterna.

Spelnyhetssajten Socek följer spelmarknadens utveckling och under den senaste tiden har man kunnat läsa en hel del saker om hur spelreklam på olika sätt stött på en hel del motstånd. Flera idrottsstjärnor såsom Zlatan och Sara Sjöström har fått ta emot folkets och mediernas kritik på grund av deras olika samarbeten, och likaså har vi sett en hel del hyllningar. Till exempel skickade Omni ut en artikel om hur skidskyttestjärnan Hanna Öberg gjort som Charlotte Kalla och helt nobbat spelbolagens förfrågningar om att få bli hennes nya sponsorer efter att hon vunnit OS – men det är hon inte intresserad av. Men vem vet hur länge? Enligt experterna så håller spelbolagen i detta nu på att göra sig rumsrena och det kan leda till en allt större acceptans för även spelreklamen. Till Svenska Dagbladet säger bland annat varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner att hans framtidsspårning är att den nya spellagen kommer att göra så att allt fler kommer att få en ökat positiv syn på spelreklam och bli allt vänligare inställda till spelbolagen.

Reklam för spel & casino är olaglig – idag

Än så länge är det dock inte tillåtet att sprida reklam hur som helst för casinon och spel om pengar. Därför reagerar också Folkhälsomyndigheten starkt på den spelreklam som satts upp vid ett antal busskurer i Umeå nyligen, speciellt som spel om pengar sedan årsskiftet dessutom ingår under socialtjänstlagen. Det betyder nämligen att både kommuner och landsting har skyldighet att förebygga spelmissbruk, och att man då i Umeå väljer att sätta upp reklamen anser man är rent utsagt olämpligt av Umeå kommun att tillåta. Utredaren Jessika Spångberg hos Folkhälsomyndigheten säger till Sveriges Radio att det först är från och med den 1 januari 2019 som nätcasinon kommer att tillåtas göra reklam, när och om de har fått licens vill säga, men fram till dess är all reklam för onlinecasinon olaglig för nu är den spelformen faktiskt inte tillåten i Sverige.